fredag 15. oktober 2010

Pels - ekte eller fake?

For ca en måned siden gikk jeg til innkjøp av en ekte-fake-pels-vest. Hehe, komplisert? Jeg synes det er greit å bruke pels så lenge den ikke er ekte. Ekte pels er mer eksklusivt, mykere og mye mer anerkjent i rampelyset, men for meg blir det ikke riktig å bruke som plagg. For mange 1000 år siden så var pels fra dyr det eneste som holdt varmen om vinteren, og da er det jo riktig å bruke det. Men idag masseproduserer vi pels, og vi gjør det på feil måte. Stakkars dyr blir brutalt behandlet før de slaktes. Hovedstandpunktet mitt for å ikke bruke ekte pels kommer fra dokumetarer og litteratur jeg har sett og lest. Men hva med skinn? Jeg er eier av flere skinnjakker, men jeg tenker aldri på at det er skinnet til en sau eller et annet dyr. Hvorfor er det annerledes? Har du noen sterke meninger om ekte pels? Evt er det "tacky" å bruke fake pels?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar