tirsdag 22. mars 2011

Det å slappe av..

Av og til kan det vanskeligste i verden være å slappe av.


Før jeg begynte på ingeniørstudiet hadde jeg aldri kjent følelsen av det å være stresset. Det høres kanskje rart ut, men det er helt sant. Grunnen til at jeg er så sikker i min sak er fordi jeg har nå - det siste året -  opplevd både eksamensangst, prestasjonsangst og altfor stramme nakkemuskler. Det gikk så langt at jeg begynte å bite tennene sammen og utviklet problemer med kjevemusklaturen. Er det mulig? Ja.

Jeg anser meg som relativt heldig ettersom jeg ikke lengre er stresset som det jeg var sisst eksamensperiode, men jeg stresser enda litt for mye. Det tok litt tid før jeg innså at noe måtte gjøres, men etter å ha vært gjennom totalt 37 eksamener så burde det vel være relativt opplagt at jeg hadde et stressproblem og at det ikke er unaturlig å utvikle eksamensangst. Grunnen til at det tok tid for meg å akseptere at jeg stresset for mye var fordi jeg følte jeg måtte prestere alltid og hadde ikke lov å slappe av.

Etter å ha trent yoga i ett år så har jeg blitt veldig bevisst på pusten min. Dersom jeg merker skuldrene er løftet, magen og kjeven er spent og øynene mine stirrer hull i papiret, så fokuserer jeg på å ta dype inn- og utpust. Nå når jeg vet hvordan jeg skal puste så går det fint, før hadde jeg en tendens til å puste for "kraftig" og nesten svime av :P Offja, læring gjør mester.

Jeg prøvde akkupunktur med 70 (les: overdrivelse) nåler i hodet, hender og føtter, men det eneste jeg fikk utav det var et større skeptisk blikk til alternativ behandling og en enorm kvalme og svimmelhet. Noen vil gjerne si at det er verd å prøve på ny, og kjenner jeg meg selv rett, så ender jeg vel på bordet for å prøve igjen. Det gjelder å ikke gi opp.

Om du lever i en hverdag fullt med stress så kan jeg si deg at du er ikke alene. Altfor mange mennesker opplever stress som en del av livsstilen sin. Det er naturligvis ikke bra, men det finnes håp. Jeg har levd etter et "slagord" gjennom hele livet som sier: "Du kan hvis du vil". Hvis du vil bli kvitt stresset så er det kun du som kan gjøre noe med det. Ta for deg én etter én hva som stresser deg mest, og kvitt deg med det. Rett i søppelet. Bort med det. Tenk over hvor anspent du er i kroppen, og løsne opp i musklaturen. Pust rolig og legg bekymringene til side.

På papiret (eller skjermen, alt ettersom) så kan det virke lett, men virkeligheten er en annen. Men da gjelder det bare å ikke gi opp og lag enkle steg for hvordan å kvitte deg med unødig stress. Alle disse teknikkene har fungert for meg, så derfor vil jeg anbefale dem videre.

Når jeg skal prøve å slappe av så liker jeg å tenke på det beste jeg vet, nemlig:

en kald is på stranden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar