søndag 27. februar 2011

Én Cappuchino, takk!

Trøtt og god en mandags morgen er det ikke noe som varmer mer i hjertet enn en stor og god kopp med Nespresso sin cappuchino! Av alle "investeringer" jeg har foretatt meg i 2011, så kan jeg med hånden på hjertet si at Nespresso-maskin med melke-steamer er én av de beste! Det var faktisk en bursdagsgave til mannen i huset (og litt til meg selv og vil jeg si..), så dersom du er ute etter et bra gavetips til din bedre halvdel, så er en litt bedre kopp kaffi om morgenen absoultt å anbefale!

Jeg kjøpte en pakkeløsning med en meget bra espressomaskin og en melke-steamer. Det følger også med 16 kapsler slik at du får testet hvilke smaker du liker best, før du bestiller flere på nettet. Én kapsel koster ca 3 kroner, og så kan du kjøpe stativ til kapslene, samt mye mer!

Ettersom jeg er en cappuchinoelsker, så kjøpte jeg kun de som man kan lage cappuchino og latte av. Min favoritt er Arpeggio som er søt og "fruktig" (ikke spør..)! Det er tre symboler på de ulike kapslene som forteller deg om du kan lage latte/cappuchino, liten espresso eller stor espresso. Men det er mulig med denne maskinen å bestemme hvor mye espresso man vil ha i hver kopp. Før du bruker maskinen er det viktig å lese gjennom brukermanualen for hvordan man skal rense første gang, og mellom hver gang du bruker den.

Step 1:
Trykk på maskinen, og vent til lysene på kaffisymbolene har sluttet å blinke. Da er maskinen varm, og er klar til å bli tatt i bruk.

 Nespressomaskin.
Kapselstativ.
Step 2:
Velg hvilken kapsel du vil ha, og putt den oppi kapselholderen på toppen av maskinen. Trykk på enten liten kopp espresso (til venstre) eller stor kopp (til høyre).




Step 3:
Hell espressoen i en kopp, og velg om du skal ha cappuchino eller latte. Dersom du vil ha cappuchino velger du den lille delen til høyre på bildet. Latte er den til vesntre. Hell melk i steameren opp til maks-merket, men jeg anbefaler for cappuchino og ikke helle helt opp, men stopp litt under, ellers renner det melk ut av beholderen.


 Du kan velge mellom hel-, lett, eller ekstra lett melk.

Step 4:
Hell melken i koppen med espresso. Forholdet skal være én del espresso, to deler melk. Jeg bryr meg ikke så mye om dette forholdet, for cappuchinoen blir god uansett ;) Dryss kanel på toppen dersom du ønsker det.


Ferdig! Nam :)

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Jeg har tenkt på å kjøpe en kaffemaskin, med melkesteamer, jeg også. Hvor har du kjøpt den?

    SvarSlett