tirsdag 13. september 2011

Budskap?

Når jeg går på shopping så er det spesielt én ting jeg bare styre unna, nemlig størrelses- og utseende-"issuet".

"Alle er skapt i hver sin kropp og med hver sin personlighet. Det er ikke opp til andre å dømme eller si i fra til noensomhelst om at de er for store eller for små, dumme eller teite".
Kristine, 23 år.

Ja, jeg vet det er typisk at en quoter små barn eller kjente vitenskapsmenn/kvinner, men akkurat her hadde jeg et behov for å quote meg selv.

Shopping skal være noe positivt, og det skal få deg til å føle deg bra. Da jeg var på shopping med søteste Ida sist uke kom vi over noen skilt som hang i prøverommene hos en klesbutikk i Stavanger sentrum. Jeg bare klarte ikke å la være å ta bilde av de for jeg følte de ga et så galt budskap.

Prøverom 1.

Prøverom 2.

Det ironiske her er at denne butikken står for likhet og samhørighet uansett farge og utseende. Hva tenker en dame som ikke bruker de minste str. og går inn i prøverom 1? Og hva tenker jenta eller dama som har litt dårlig selvbilde av å gå inn i prøverom 2? For meg så blir dette helt feil å henge i et prøverom.. Jeg forstår jo - selvsagt - at det ikke er dette som er meningen med skiltene fra dem som har hengt dem opp. Meningen er å skape humor rundt disse temaene, men akkurat på shoppingrunden min så vil jeg ikke legge så mye fokus på størrelser og utseende og alt det der. Jeg vil bare ha nye klær!!! Hehe..

Det er lett å sette spørsmålstegn ved mye her i verden som egentlig ikke er ment negativt, heller tvert i mot nemlig positivt, men når vi lever i et samfunn med så mye fokus på kropp og utseende, så synes jeg at vi skal tenke over hva som er viktig i livet, og stole på oss selv. Vi velger hva vi tolker som positivt og negativt ut i fra hvilke verdier som vi verdsetter høyest, og når en kommer over noe som setter seg fast ved hjertet så mener jeg det er viktig å bruke den stemmen vi har og si ifra. Det er ikke flaut å quote seg selv, det betyr bare at du tørr å ytre din mening.

1 kommentar:

  1. De var litt på kanten ja! Ikke akkurat det du vil lese når du prøver klær... Hvilken butikk var det? :)

    SvarSlett