onsdag 8. juni 2011

Store planer! Hey ho, let's go!

Hva er egentlig en personlig stylist? Har du noensinne hørt om Jan Thomas? Han skal visstnok være Norges mest profilerte stylist, og han har også drevet med personlig styling. Jeg har dessverre (?) aldri fått hilst på ham, selvom jeg kunne hatt muligheten for bare en måned siden. Mango (hvor jeg jobbet før) skulle få besøk av Jani (les: Jan Thomas, det er kallenavnet jeg har på han...) fordi han skulle style 4 flotte damer som hadde vunnet en konkurranse. Jeg gledet meg mye til dette - ehe - for jeg skulle være én av hans stylinghjelpere. Men, Jani har tydeligvis viktigere ting å foreta seg en lørdags formiddag, så derfor møtte han ikke opp!? Etter dette sank all respekt jeg hadde igjen for denne profilerte styling-herren, og verden har ikke vært den samme siden....

Men uansett, faktisk så liker jeg Jani - som person - men ikke som stylist. Jeg synes han utfordrer for lite og kommer med for mange åpenbare og kjedelige valg innen stylingen. Jeg vet ikke om du har sett stylistprogrammet hans som gikk hver dag i 19-tiden på TV2? Jeg fikk med meg noen av disse episodene ettersom jeg allerede hadde sett BarneTV og det ikke var noe mer interessant på TVen. Her er det utallige eksempler på å dra en "safe" en når det kommer til en annen persons nye stil.

Dersom jeg blir stylist så vil jeg utfordre mer. Stikkord er:

  • Nye snitt
  • Mange farger
  • Colour-blocking
  • Forandring
  • Nyskaping
Det er viktig for meg å fange opp kundens syn på stil og mote, og finne ut hva som er mest komfortabelt for henne. Det er ikke vits å style noen som ikke vil bli stylet, så er en 100% dedikert til å bli ny som det heter på fint, så er det faktisk mulig å utfordre og være kreativ. Eksempelvis elsker jeg å gå til frisøren dersom han/hun er kreativ og nyskapende og jeg føler meg ny når jeg er ferdig (og attpåtil betalt i dyre dommer). Nå skal det sies at stilen min har en tendens til å "komme ut av samme skuff" dvs være litt ensformig til tider, men dette er helst når jeg er stresset og ikke har tid om morgenen til å være kreativ. Mitt hovedmål for arbeidsdagen når jeg jobbet hos Mango var å få kunden til å prøve noe nytt og få henne til å føle seg komfortabel utenfor hennes comfort-zone. Dette er en stor utfordring, men jeg elsker utfordringer.

 Dagens antrekk, enkelt, casual (jeans) kombinert med classy (dressjakke og høye hæler).





Blezer: H&M (299,-), Skjorte: Gina Tricot (gammel), Solbriller: H&M (69,-), Veske: Dooney&Bourke (USA) 

2 kommentarer:

  1. Hei! Kjempe fint antrekk, og stilig veske:) hvordan så buksa og skoene ut? PS. Hvor liker du å kjøpe vesker i Norge?

    SvarSlett
  2. Heisann :) Tusen takk! Jeg hadde lyse jeans fra Mango, og svarte lakk-pumps fra Cole Haan som jeg har kjøpt i Texas. Når det kommer til veskekjøp i Norge så har jeg ingen favorittplasser. Jeg liker å kjøpe veskene mine i utlandet for der har de mye større utvalg, og prisene er litt mer overkommelige dersom jeg vil ha en merke-veske :) Men Mango har masse fine vesker, og Gina Tricot har faktisk bra utvalg av clutcher! Og så elsker jeg Accessories-veskene :) Har et par av dem..

    SvarSlett